Heerlijke vakantie met een waardeloos einde!

Wat hebben we het weer heerlijk gehad. Een  vakantie uit een boekje zou je kunnen zeggen, rust, strand, zee, prachtig weer, heerlijk eten, leuke mensen en leuke uitstapjes. Kortom iets om tevreden op terug te kijken. Ware het niet dat de terug reis er een smerig laagje modder op heeft gegooid………….

Maar daar over straks meer. Kreta is een fantastisch eiland met veel mogelijkheden. Prachtige stranden en baaitjes, fantastische bergen met daarin verscholen de meest mooie authentieke Griekse dorpjes. Heel veel geschiedenis en cultuur, maar ook hele mondaine winkelgebieden in de grotere steden en gezellige winkelstraatjes in de bekendere touristen dorpjes.20160623_142319 Eigenlijk is er voor ieder wel wat te beleven.  Maar wat er voor ons helemaal boven uit schiet, zijn de mensen die er werken en wonen. Met velen zijn wij inmiddels bevriend geraakt en deze vriendschappen zijn echt en puur, dat voel je.  Wanneer we na bijna drie weken weer vertrekken, gaan we vaak met meer bagage terug dan waar we mee kwamen. Olijf olie, raki, honing etc. En elk jaar ontvangen ze ons als familie leden/goede vrienden en dat is zo een prettig gevoel, de gast vrijheid is heel groot en we wentelen ons daar graag in. Wanneer ze weten dat het onze laatste dag daar is, staan de presentjes al klaar.20160628_224403

20160627_124234
Ons appartement met uitzicht op zee

Heel veel Nederlanders en Engelsen die wij daar ontmoeten blijken net als wij, elk jaar graag terug te komen. Er is zelfs een grote groep die net als wij in Juni, maar ook in September weer naar Stalis gaan. Dat gaat ons iets te ver, wij willen een eventuele tweede vakantie liever dan weer ergens anders doorbrengen. Maar we begrijpen dit wel.  Ook mensen die de eerste keer daar verzeild raken, zeggen dat ze terug willen komen. En dat is natuurlijk niet voor niks. 20160622_171157

Goed onze vakantie was dus heerlijk, maar nu over de terug reis. We hadden heel relaxt ons appartement nog een dag tot onze beschikking en we zouden om 19.55 uur worden opgehaald. Dus nog even relaxt op het strand gelegen en geluncht, daarna de auto en de fietsen terug gebracht, nog wat mensen gedag gezegd. Gedoucht en relaxt verder ingepakt en fris en monter met de koffers beneden heerlijk aan de zee nog wat gedronken en gegeten. De bus was mooi op tijd, al waren we de eerste die in stapten, minder gunstig, want dat houdt in dat er nog heel wat mensen moeten worden opgehaald. Maar ach we zaten goed en het was gezellig in de bus en we hadden alle tijd van de wereld want we vlogen pas om 23.15.20160627_184207

Nadat de bus inmiddels volgeladen met druk pratende en vrolijke mensen op Heraklion arriveerde. Mochten we er eerst niet uit, de bus chauffeur raakte in discussie met iemand van Tui en na drie pogingen mochten we eindelijk de bus verlaten.

20160627_214112
toen stonden we al een hele tijd, bijna aan de beurt 🙁

We werden gedirigeerd naar een lange brede rij wachtende mensen buiten op de stoep voor het vliegveld. Daar moesten we wachten in de nog altijd benauwde en  zinderende hitte, als reden werd gegeven dat het vliegveld te vol en te druk was en dat we mondjes maat naar binnen mochten om in te checken.  Na nog een keer gecheckt te hebben bij de Tui mensen of dit wel klopte en voor de vlucht Amsterdam was, bleef ons niets anders over dan te berusten in de vreselijke warme en idiote situatie.

Toen we dan eindelijk aan de beurt waren om ook naar binnen te gaan, werden we naar de volgende nog grotere rij verwezen. Hier werd door 2 dames gelijktijdig ingecheckt voor drie verschillende vluchten. Belachelijk zo langzaam en chaotisch als dit allemaal ging. Toen we op de borden met vlucht gegevens keken, zagen we dat er bijna elke 5 minuten een vliegtuig moest vertrekken naar de meest uiteenlopende bestemmingen. Belachelijk, want dit is echt een heel sober, ietwat armetierig en klein  vliegveld, wat hier naar onze mening, echt niet geschikt voor is. Daarbij komen er ook nog eens om de paar minuten vliegtuigen aan en het vlieg veld leek hierdoor wel een soort van menselijke mieren hoop. Het was bloed en bloed heet ook nog eens en er was geen gelegenheid of tijd om ergens te zitten of iets te drinken. Want eenmaal ingecheckt en de koffers laten wegen en labelen, moest je weer naar de volgende rij om je koffer te laten scannen en af te geven.

Vervolgens werden we de verkeerde kant opgestuurd voor de douane post, terwijl de boarding tijd inmiddels allang was aangebroken en we moesten nog door de douane met zijn allen. Gelukkig is het vliegveld niet heel groot dus snel de andere kant weer op. Bezweet namen we weer met zijn allen plaats in een tweetal vette rijen. Van de reisleiding van Tui zagen we al helemaal niets meer, niemand die ons kon vertellen of we nog op tijd konden boarden.

Bij de douane begonnen ze ons op te jagen als kudde vee en zo snel als we konden, legden we onze persoonlijke bezittingen in de daarvoor bestemde bakjes en gingen door de detector heen. Eenmaal daar doorheen, stapelden en botsten alle bakjes tegen elkaar en over elkaar. Daarin liggen dan dus wel je persoonlijke bezittingen en papieren etc. Het was bijna geen doen je spullen goed in de gaten te houden en toen er ook nog eens zo een changerijnige douane muts snauwend tegen mij zei dat ik mijn laptop voor de 2e keer moest opendoen,  terwijl bij mijn partner het rode lichtje van de detector afging, waar vervolgens niets mee gedaan werd, toen is het waarschijnlijk gebeurd. Het mapje met pasjes van mijn partner, wat leek op een klein leren portemonneetje was opeens weg maar we hadden het niet meteen in de gaten. In dat mapje zaten bankpasjes, credit kaarten, rijbewijs, vaarbewijs, zorg pas etc.  Onze paspoorten had ik gelukkig in mijn tas.

We kwamen er achter bij de gate, waar het vervolgens zo vreselijk druk was dat we als kudde vee op elkaar gedreven waren en weer nergens konden zitten. Naar toilet gaan was ook geen optie want daar stond een nog grotere rij dan buiten stond. Het vliegtuig had inmiddels een dikke vertraging. Mijn partner heeft ergens in weer een vette rij gestaan om toch nog wat lauw water te scoren, terwijl ik op een tafeltje ben gaan zitten tussen de bekertjes en afval. Maar ik zat wel gelukkig even, ik zakte langzamerhand door mijn hoeven. In die rij  voor het water, ontdekte mijn partner het ontbreken van zijn mapje met pasjes en kwam snel terug. We hebben alles wat we bij ons hadden enigzins panisch door zocht terwijl de overige passagiers voor onze vlucht langzaam maar zeker in de bussen verdwenen die ons naar het vliegtuig moesten brengen. Met één oog op de slinkende rij en de andere zoekende door de hand bagage, kwamen we er achter dat de pasjes toch  echt weg waren.

We konden niets anders meer doen dan telefonisch via Nederland de kaarten te laten blokkeren en ook in de bus te stappen. Inmiddels helemaal kapot van de hitte, de wachtrijen en de stress van de pasjes.

We ploften neer op onze comfort stoelen (extra beenruimte) en probeerden te slapen. Maar helaas waren er veel mensen met kleine kinderen en die arme kindjes waren helemaal gefrustreerd door dat gedoe op het vliegveld en de hitte. Dus als het ene kindje stil was gesust begon het andere kindje keihard te krijsen. babt boosSlapen lukte dus niet. Dan is ruim drie en een half uur op een stoel zitten ‘s nachts, heel lang. Gelukkig was het nu wel een fatsoenlijk vliegtuig in tegenstelling tot de heen reis. De piloot vertelden ons overigens dat de vertraging en alle ellende was ontstaan om dat het vliegtuig waar we eerst mee zouden vliegen mankementen had en niet mocht vertrekken. Er moest dus een ander vlieg tuig geregeld worden. Mijn gedachten gingen meteen uit naar dat rare toestel waar we heen mee waren gevlogen van Bleu Air, zou het dat toestel zijn geweest? Dat zou mij niet eens verbazen!

Eenmaal in Nederland moest het vlieg tuig natuurlijk ook nog over de polderbaan, dus dan rij je zo een kwartier nog in het vlieg tuig rond en eindelijk waren we er. Happy dat de koffers er waren begaven we ons heel snel naar buiten en wat voelde de temperatuur hier toch zalig! Onze taxi chauffeur was er keurig ondanks de vette vertraging en we lagen ergens om een uur of 4.30 Nederlandse tijd (5.30 uur Griekse) eindelijk in ons bed. Toen we tegen het eind van de ochtend wakker werden waren we geradbraakt en moesten meteen aan de slag met alles regelen rondom de verdwenen pasjes. Contact met het vliegveld opnemen was een idiote onderneming want je krijgt een in het Grieks ingesproken bandje te horen. Dan maar contact met Tui, die je adviseren om een mail te sturen naar de klanten service zodat deze de reisleiding ter plaatse kunnen inschakelen om te informeren op het vliegveld of de pasjes misschien waren gevonden. Nou dat dan maar gedaan met als subject Spoed…etc. etc. met het vriendelijke doch dringende verzoek voor ons te gaan informeren. Jullie raden het al? Nog steeds geen reactie van de klanten service. Schandalig! Allereerst was onze heenvlucht omgezet van ‘s morgens naar ‘s avonds met een flut vliegtuig, toen de ellende terug en dan ook nog eens geen reactie?  Dus met Tui ooit nog op vakantie? Als het even kan, wij niet, liever never nooit meer!!!!!! Tui = Uit!Grrrrrr

Als dit onze eerste kennismaking met Heraklion was geweest, dan waren we niet snel een tweede keer gegaan, laat staan een zesde keer. Gelukkig weten we ook dat het anders kan, maar dit was echt absurd en zeker geen reklame Tui!

Update: vanmorgen (30/6) eindelijk een mail terug gekregen op ons spoed verzoek aan de klantenservice van Tui. Binnen 4 weken krijgen wij een reactie staat er in! Tjonge, jonge, jonge……………………..wat een service! Uiteraard heeft Tui geen schuld aan het zoekraken van de pasjes, of het aantal vluchten die vanaf Heraklion vertrokken, maar alle andere ellende hadden zij beter kunnen begeleiden of zelfs kunnen voorkomen door met fatsoenlijke vliegtuigen te vliegen. Nu toch maar eens een echte klacht indienen bij Tui.

Ik ben overigens eens gaan kijken op internet naar de ervaringen van anderen met Tui en vond dit:

reviews Tui – Blue Air

Nieuwe update: vandaag (1/7)een persoonlijker mailtje ontvangen van Tui, hierin geven ze aan dat ze aan de reisleiding ter plaatse hebben gevraagd naar de pasjes te informeren maar nog niets hadden vernomen. Het mailtje wat zij naar mijn partner hebben verzonden was inderdaad een standaard mailtje, maar verzonden om te laten weten dat ze er mee bezig waren. Spijtig vinden zij het dat we verder zo een slechte ervaring  hebben gehad en komen binnen kort op de overige klachten terug. Ietsje betere reactie, dus we wachten af. Ik heb wel weer gereageerd en bedankt dat de reisleiding voor de pasjes is ingeschakeld, maar dat ik erg benieuwd ben naar hun reactie op de overige slechte ervaringen en met name de heenvlucht in de stinkende versleten rammelbak van Blue Air.  Lees deze link maar eens:  Eerder blog over heenreis-Op vakantie!

17/7 nog steeds geen enkele reactie van Tui………………….27/7 nog steeds geen reactie van Tui………………Bijna een maand om, als ze net zo goed omgaan met hun vakanties als met hun klachten dan gaat het tijd worden dat daar eens wat meer aandacht aan geschonken gaat worden. We wachten nog een paar dagen en dan gaan we weer verder met Tui……………

Laatste update:

Net nu ik de volgende stappen wilde nemen werd ik vandaag  (1/8) telefonisch benaderd door een overigens alleraardigste dame van Tui. Mijn verhaal nogmaals verteld, maar ze was al erg goed op de hoogte moet ik zeggen. De klacht werd dan ook volledig erkend door haar en met name het Blue Air verhaal vond zij heel begrijpelijk  en spijtig. Er waren inmiddels al zoveel klachten binnen over de verouderde Blue Air toestellen dat Tui besloten heeft alleen nog de nieuwere toestellen van Blue Air te gebruiken. Nadat ze aangaf dat Tui het spijtig vond dat onze reizen zowel heen als terug vervelend waren geweest, bood ze ook heel genereus een reis cheque aan ten waarde van ………….25 euro. 

Tja dat staat in geen enkele verhouding tot de ergernissen natuurlijk, maar goed, de erkenning en de belofte dat de vieze oude toestellen niet meer zullen worden ingezet en de communicatie op vliegvelden naar passagiers veel beter kan, vind ik in deze veel en veel belangrijker. Of we de cheque ooit zullen gebruiken, zal afhangen van het feit of ze zich zullen houden aan de belofte met betrekking tot de verouderde Blue Air toestellen. Ik hou de klachten hierover in de gaten, dus een vinger aan het vliegtuig zeg maar. Dus we zullen zien!

4/8 de reis cheques zijn binnen! Nu de rest van de beloftes nog Tui!reis cheques

Hits: 1029

7 gedachten over “Heerlijke vakantie met een waardeloos einde!”

  1. Pfftt wat een drama zeg! Ja ik kan begrijpen dat je het dan helemaal gehad heb! Nu hopen dat alles goed komt met de pasjes en dergelijke? Verder wil ik je zeggen dat wij toen we terug vlogen ook ook wij met Bleu Air en ook wij waren hier niet blij mee wat een oud vliegtuig , het stonk en er was een vrouw die uit haar stoel opstond en de hele zitting zat aan haar achterste nou dat wil ik echt niet meer hoor ik betaal liever iets meer dan dit drama gedoe is ons ook erg tegengevallen van tui dus de volgende keer ergens anders!

    1. Wij hebben behoorlijk betaald voor onze vakantie en hadden nooit verwacht in zo een krakkemikkig oud vliegtuig gezet te worden. By the way, bij ons waren de stoelen ook stuk en stonk het toestel ook vreselijk. Wie weet was het dezelfde?

  2. Wat jammer dat de Vakantie zo moet eindigen voor jullie, ik weet hoe het is op Heraklion vliegveld, ik ben er ook 5 x geweest, ik weet
    Precies hoe chaotisch het daar aan toe gaat, bij mij trok zo’n miep van de beveiliging mijn geleide stok uit mijn handen, en gooide de stok door de scanner! Maar wat erg dat de pasjes van je partner zoek zijn geraakt, dat komt gewoon door dat het een ongeorganiseerd zooitje is!!
    Maar goed, wens jullie sterkte met het regelen van al die pasjes.

  3. Mijn God zeg, wat een drama daar op dat vliegveld! Gelukkig zijn jullie weer veilig op Nederlandse bodem. Inderdaad jammer van al die pasjes die jullie kwijt zijn, ik hoop dat het geen nadelige financiele rompslomp geeft? Volgende keer maar eens een weekje Malta doen dan? Hahahaha!! xxx

  4. Hallo Oma, ik ben oma Graatske, en misschien hebben we in hetzelfde toestel gezeten. Wij zijn op 12 juni vertrokken van A.dam naar Heraklion. We zouden om 7.35 uur vertrekken met Tuifly. We haalden de tickets op en zagen dat we met Blue Air moesten vliegen om 18.00 uur. Balen hoor. Als ik met een low budget maatschappij wil vliegen, dan boek ik die zelf wel. Maar eenmaal op Schiphol bleek het toestel kapot. Dus konden we pas om 20.00 uur vertrekken. Het toestel stonk naar kerosine. En we waren echt bang. De assistentie van Tui was niet te bekennen. Midden in de nacht kom je beroerd aan in het hotel. En moet je ook nog terug. We gingen op 26 juni met de vlucht van 23.15 uur terug. Althans dat was de bedoeling. Ook wij kwamen in die rij van 150 meter terecht. We hadden assistentie aangevraagd en die was ver te zoeken. Mensen van de luchthaven moesten achter de balie wegkomen om ons te helpen. Ook nu een toestel dat erg stonk naar kerosine. Maar tot overmaat van ramp konden de stoelen niet naar achteren. Dus we zaten in de Comfortklasse in de stijg en landing houding tijdens de gehele vlucht. Zelfs de piloot heeft geen enkel teken van leven gegeven. We waren geradbraakt toen we landen op Schiphol. We hoorden van veel passagiers dat ze een klacht gingen indienen. Hebben wij ook gedaan. Na 6 weken kreeg ik ook een lieftallige dame aan de lijn die alles wel begreep. Maar ze hebben volgens mij de opdracht om de mensen te begrijpen en ze het zoethoudertje van een reischeque aan te bieden voor het ongemak. Haha, die cheque kun je volgend jaar weer gebruiken om bij Tui een reis te boeken. Verder zei ze dat onze klacht naar een desbetreffend persoon ging maar dat we er niets meer van zouden horen. Erg jammer, ik heb mij altijd veilig gevoeld bij Arke, maar nu heb ik het iedere dat het alleen om het geld gaat. Veel passagiers vervoeren en een hoge bonus voor de managers. Wij vliegen niet meer met Tui. Ik heb op sommige reeuws gereageerd, maar mijn reacties werden niet geplaatst. Verkeerd e-mailadres gaven ze aan. Nee hoor, ze zijn bang dat er meer reacties komen die ze niet zo prettig vinden.

    1. Hallo Oma Graatske, Allereerst dank je wel voor je reactie. Daaar ben ik echt blij mee. Wij gingen op 9 juni heen met dat vreselijke Bleu Air toestel en inderdaad ook ipv ‘s morgens, ‘s avonds. En terug hadden we gelukkig een normaal toestel, maar inderdaad de rest er om heen was slecht geregeld. Ik heb beloofd aan mij zelf, de lezers en de dame van Tui, dat ik een oog ga houden op haar belofte dat deze toestellen niet meer gebruikt gaan worden. Wel de betere Bleu Air toestellen, maar niet meer de verouderde. Ik geloof daar geen snars van en heb inmiddels al begrepen dat er al weer klachten over zijn. Tja en die reis cheque??? Breek mij de bek niet open, wat een bedrag voor al die ellende, een mooi bos bloemen is duurder. Het ging ons weliswaar niet om de cheque, maar om het feit dat het een dis repect naar de reizigers is om zo met ze om te gaan. Low cost vlieg maatschappijen zijn dan nog beter en respectvoller. Ook wij willen voorlopig niet meer met Tui vliegen, dus we hebben er ook nog eens niets aan. Ik duik er weer in, om te kijken hoe het nu is en hou jullie op de hoogte. groetjes Oma van Nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.